vrijdag 15 januari 2016

HAVERMOUT PANNENKOEKJES MET STOOFPEREN COMPOTE



Get this recipe in English @ Seasoning Stories.

Stoofperen zijn mijn favoriete wintergroente. Ze nemen me mee naar een willekeurige winterse zondagmiddag in ons ouderlijk huis. Papa leest Autotrader, Esther en ik spelen een spelletje Mens-erger-je-niet waarbij we allebei twee kleuren beheren en mama heeft net de stoofperen opgezet. Van mijn moeder heb ik geleerd dat stoofperen niets anders nodig hebben dan tijd: ze worden vanzelf zoet en ze worden vanzelf donkerrood. Daar hoef je geen suiker of rode wijn voor te gebruiken. Geniaal. Afgelopen zaterdag was ik samen met haar op de markt, for old times sake, en zagen we stoofperen bij de groentekraam. Die konden we natuurlijk niet laten liggen. Ik heb er compote van gemaakt. Dit keer wel met wat meer ingrediënten dan alleen 'tijd', want ik wil me er ook weer niet al te gemakkelijk van afmaken natuurlijk.




Als je de geschiedenis van de peer bekijkt, dan is het geen wonder dat peren in principe niets anders nodig hebben dan tijd. Volgens de Noord-Kaukasische Vainakh mythologie die mogelijk nog verder teruggaat dan de Oudheid is de peer namelijk de vrucht van de heilige perenboom. Voor de opkomst van de islam in Tsjetsjenië en Ingoesjetië werden de walnoot- en perenboom aanbeden als woonplaatsen van goede geesten. Het was verboden perenbomen te kappen en de vruchten werden gezien als zeer kostbaar. In de Middeleeuwen toonden de onderdanen van koning Hendrik III (de zoon van Jan zonder Land) hun trouw door hem een schip vol met peren te geven. Tot ver in de 18e eeuw bleef de peer een vorstelijke vrucht. Zo kreeg de Zonnekoning Lodewijk XVI tijdens zijn kroning in de kathedraal van Reims een glas champagne en een peer cadeau. 

De havermout pannenkoekjes zijn in vergelijking met de peer van nederige komaf. In mijn post over de Perfecte Pinksterpannenkoekjes lees je er alles over én over het ontstaan van de oorspronkelijk Schotse pannenkoekenrace, dit jaar gepland op dinsdag 9 februari. 




Stoofperen Compote

Ingrediënten:
1 kg stoofperen (ong. 8 peren)
merg van 1 vanillestokje
rasp van 1 citroen
1 kaneelstokje
snuf zout
200 ml water

1. Schil de peren en verwijder het klokhuis. Snijd de peren in blokjes en doe ze samen met alle andere ingrediënten in een steelpan en breng aan de kook.

2. Zet het vuur laag en laat de peren met deksel op de pan 1-3 uur stoven. Roer af en toe. Als de peren mooi rood zijn, is de compote klaar. Verwijder het kaneelstokje en serveer met de Havermout Pannenkoekjes.


Havermout Pannenkoekjes
2 pers.

Ingrediënten:
80 gr havermout
4 el rozijnen
2 rijpe bananen, geprakt
4 eieren, los geklopt
1 tl kardemom
snuf zout
olie of boter om in te bakken

1. Roer in een grote kom de havermout, rozijnen, kardemom en zout door elkaar. Voeg de geprakte bananen en los geklopte eieren toe en roer tot een beslag.

2. Verhit een koekenpan op middelhoog vuur en bak de pannenkoekjes één voor één in wat olie of boter aan beide kanten goudbruin en gaar. Gebruik ca. 100 ml beslag per pannenkoek (je kunt het beslag hiervoor eerst in een litermaat gieten voordat je gaat bakken).

Stapel de pannenkoekjes op, schep er een paar lepels Stoofperen compote op en bestrooi met bijenpollen.