dinsdag 15 december 2015

HONING-YOGHURT MET GRANAATAPPEL & KAAPSE GOUDBES



Get this recipe in English @ Seasoning Stories.

In mijn zoektocht naar inspiratie voor het kerstdiner werd me één ding duidelijk: zonder granaatappelpitten hoor je er niet bij dit jaar. Serieus, die pitten worden overal bijgehaald. En toegegeven, ze zijn hartstikke fotogeniek en passen met hun dieprode kleur goed bij Kerst. Omdat ik de beroerdste niet ben, daarom hierbij een recept met granaatappelpitjes. Twan maakt elke dag voor zichzelf een kom yoghurt met daarin de lekkerste dingen die hij in de keuken kan vinden. Laatst zag het er zo prachtig uit, dat ik dacht: daar moet ik over bloggen! Yoghurt met honing, rozijnen, amandelen en cranberry's. Met een beetje aandacht - en wat granaatappelpitjes - tover je je dagelijkse kom zuivel om tot een feestelijk Kerstwaardig toetje. Of ontbijt! Voedzaam, licht verteerbaar, kleurrijk en lekker. 





Naast de granaatappel is de Kaapse goudbes de ster van dit gerecht. En omdat die granaatappel al zo in de belangstelling staat deze maand, wil ik me graag richten op de bes. De Kaapse goudbes, ook wel Kaapse kruisbes, ananaskers of incabes genoemd, komt oorspronkelijk uit de Andes en lijkt op een gele mini-tomaat. Karakteristiek is het op papier lijkende kelkblad dat als een soort lampionnetje om het fruit heen hangt. Ik kan me herinneren dat ik als kind eens ergens in een restaurant een goudbes op mijn toetje kreeg. Ik had nog nooit eerder een goudbes gezien en ging er daarom vanuit dat ik ze niet kon eten, maar dat kan dus wel! Goudbessen smaken zoet met een vleugje hartig en zijn daarom uitermate geschikt voor in jam en taart. De bes werd door kolonisten in Kaap de Goede Hoop gecultiveerd, vandaar de naam 'Kaapse' goudbes. Dit jaar zag ik ze voor het eerst in de winkel, bij de Lidl zelfs met hun lampionnetjes! 




Honing-yoghurt met granaatappel & Kaapse goudbes
1 portie

Ingrediënten:
4 el Griekse yoghurt
2 el vloeibare honing
7 Kaapse goudbessen
1-2 el granaatappelpitten 
1 el blanke rozijnen

Andere opties:
1 el gedroogde cranberry's
1 el geroosterde amandelen, hazelnoten of walnoten
1 el kokoskrullen
1 el gembersiroop 

1. Schep de yoghurt op een groot, diep bord. Besprenkel met de honing en decoreer met de overige ingrediënten.