donderdag 27 augustus 2015

RODE & ZWARTE BESSENJAM MET ARROWROOT



Get this recipe in English @SeasoningStories.

Het zal inmiddels niemand meer verbazen: ik hou van jam maken! En het opeten ervan neem ik graag op de koop toe. Minimaal één weekend per jaar spreken mijn moeder en ik af om alle oogst te verwerken tot liters en liters jam waar we vervolgens een heel jaar mee kunnen doen. Heerlijke weekenden zijn dat en we worden steeds beter in de rolverdeling. Omdat er dit jaar niet genoeg bessen in Frankrijk aan de struiken hingen om serieuze jam van te maken, ging ik twee weken geleden richting de Veluwe voor een dag met kilo's bessen, borrelend fruit in levensgrote pannen op het fornuis en tientallen brandschone potjes wachtend op het aanrecht. Om half 9 's ochtends arriveerde ik met lege potten en met mijn arrowrootpoeder. Dat wilde ik graag eens proberen als alternatief voor de geleisuiker. Niet met alle 9 kilo bessen, maar om te beginnen eens met anderhalve kilo. De arrowroot zorgt namelijk wel voor stollen, maar niet voor lange houdbaarheid. Werkte puik! Niks meer aan doen. Behalve binnen twee maanden opeten. 




Vanwege onze briljante rolverdeling (ik stond bij het fornuis en vulde de potjes, mijn moeder kookte de potjes uit en sloot ze) waren we om 11 uur al door alle bessen heen. Resultaat: 27 potjes rode en zwarte bessenjam, waarvan 4 met arrowroot. Heel bijzonder: die met arrowroot waren donkerroze, die met suiker waren donkerpaars! Hoog tijd dus voor een kop koffie in de tuin. Na de koffie was de moestuin aan de beurt: we hebben bieten, snijbonen, sperziebonen en tomaten geoogst. Al bonen plukkend ontdekte ik allemaal eetbare bloemen in de moestuin: goudsbloemen, korenbloemen, rozen en floxen. Dus toen we later die middag een boterham met jam aten, versierden we die met eetbare bloemblaadjes. De rare blikken van Julia namen we voor lief. Later deze zomer zijn de pruimen aan de beurt. Het kan niet op! 

Aan het eind van de middag mocht ik allemaal plantjes meenemen: rode bietjes, worteltjes, boerenkool, sla, winterandijvie, tijm, rozemarijn, lavas en salie, voor in mijn eigen moestuin. Die staat dus inmiddels weer overvol. Ondertussen droom ik verder over een kweektafel voor op het balkon onder het raam, voor nog meer ruimte om groente en kruiden te kweken volgend seizoen. Wie weet! 




Recept Rode & Zwarte Bessenjam met Arrowroot
2 L jam, minimaal 2 maanden houdbaar in de koelkast (ook ongeopende potjes in de koelkast bewaren)

Dit recept maakt gebruik van arrowroot. Arrowroot, of pijlwortel in het Nederlands, wordt gemaakt van de wortels van de Maranta arundinacea plant. Deze wortels zitten vol met licht verteerbaar zetmeel. Dit zetmeel kun je goed gebruiken als plantaardig bindmiddel. Voor een regulier zwarte bessenjam recept dat gebruik maakt van geleisuiker, klik HIER. Wil je in dat recept ook graag rode bessen verwerken, vervang dan gewoon de helft van de zwarte bessen door rode bessen. 

Omdat ik met arrowroot wilde experimenteren en dus geen geleisuiker gebruikte, heb ik ervoor gekozen helemaal geen suiker toe te voegen. Het resultaat is een frisse, zure jam. Je kunt de jam op brood eten met een laagje honing eronder, of serveren bij vlees of een kaasplank. Multifunctionele jam dus, yay! Als je niet van plan bent de jam multifunctioneel te gebruiken, dan kun je in de pan al honing, agave- of ahornsiroop toevoegen. 

Ingrediënten:
750 gr rode bessen
750 gr zwarte bessen
200 ml water
6 el arrowroot
6 el water

1. Roer de arrowroot in een kleine kom door 6 el water. 

2. Breng de zwarte en rode bessen met ca. 200 ml in een grote pan aan de kook op hoog vuur. Het water is vooral om te voorkomen dat de boel aanbrandt. Als je van plan bent als een malle te blijven roeren, kun je ervoor kiezen het water weg te laten of te halveren.

3. Neem de pan van het vuur zodra het fruit kookt. Roer het arrowrootmengsel erdoor. Schenk in uitgekookte, brandschone potjes.