woensdag 11 mei 2016

MIDZOMERMARKT 18 & 19 JUNI BOSCAFÉ MERLIJN

Al tien jaar ga ik ieder jaar op vakantie naar Normandië in Frankrijk en in die tien jaar ben ik helemaal verliefd geworden op het Normandische eten. Normandiërs eten boers, lokaal, simpel, smaakvol en ambachtelijk. Normandiërs hebben aandacht voor hun eten, nemen er de tijd voor en investeren in het doorgeven van bereidingstechnieken. 

Ik wil jullie kennis laten maken met de Normandische manier van koken en eten en daarom ben ik deze maand naar de regio Calvados gereisd en heb ik allerlei ambachtelijke Franse heerlijkheden ingekocht, uitsluitend biologisch en lokaal geproduceerd. Denk aan karamel uit Isigny sur Merbiscuits uit Asnelles en appel- en perensap uit Ducy St. Marguerite

Deze zomer wil ik mijn enthousiasme graag delen met meer mensen en daarom sta ik op 18 en 19 juni op de Midzomermarkt van Boscafé Merlijn in Kranenburg. Een mooie verzameling van kramen met kunst, cultuur, muziek en ambachtelijke lekkernijen. Zie ik je daar? Tot dan!

Midzomermarkt Merlijn
Grafwegenerstrasse 32 in Kranenburg
www.merlijn.de

Zaterdag 18 juni: 13:00-19:00
Zondag 19 juni:   12:00-17:00

Wat staat er op onze kraam?
Biologisch appelsap / Jus de pomme
Biologisch perensap / Jus de poire
Biologisch appelcider azijn / Vinaigre de cidre
Kleurrijke karamels in alle smaken / Caramels d'Isigny
Ambachtelijke (chocolade) biscuits / Sables (chocolat) d'Asnelles
Handgemaakte gerookte worsten / Andouille Asselot de Vire
Handgemaakte gedroogde worsten (camembert / noten / kruiden) / Saucisses seches

De komende tijd zal ik elk product wat verder toelichten: waar en hoe wordt het gemaakt en wat is het achterliggende verhaal?

Karamel in alle smaken uit Isigny sur Mer (links) en drie verschillende soorten biscuits uit Asnelles. 

De biscuiterie in Asnelles. Echt een mini-winkeltje, maar met een heerlijk aanbod!

De karamel wordt in Isigny nog met de hand gemaakt. Dit moet snel gebeuren, want de karamel koelt snel af op de tafels. De medewerkers weten precies wanneer de karamel koel én elastisch genoeg is om door te gaan naar de volgende stap in het verwerkingsproces. 

Complete assortiment van Les Vergers de Ducy Domaine de la Flaguerie. Ik heb de jus de pomme, vinaigre de cidre en kleine flesjes cidre mee naar Nederland genomen. 

Op de foto met medewerkers van Les Vergers de Ducy in Ducy St. Marguerite bij hun bottelmachine. 
De appelboomgaard van Les Vergers de Ducy in Ducy St. Marguerite.

De winkel van Andouille Asselot, handgemaakte gedroogde en gerookte worsten in Vire.