dinsdag 15 maart 2016

SURINAAMSE BROODTAART




Vorige week kreeg ik het allergrootste compliment over mijn bakkunsten ooit. Mijn Surinaamse collega Melanie gaf me op vrijdag een wit brood dat over was mee voor thuis en zei gekscherend: 'Maak er maar Surinaamse broodtaart van.' Dat liet ik me natuurlijk geen twee keer zeggen en de maandag daarop nam ik een paar stukjes voor haar mee. Ze was lyrisch! Het smaakte net zoals bij haar moeder thuis en ze was in gedachten ineens weer in Suriname. En ze had haar zoon laten proeven en die was haar spontaan om de hals gevallen. Of ik voor Pasen ook een broodtaart wilde bakken, zij zou zorgen voor het brood. Ik was vereerd door hun enthousiaste reactie en verbluft over de magie die de herinnering van smaken met zich mee brengt.

De Surinaamse keuken is een bonte verzameling van internationale keukens waar je u tegen zegt, zoals de Indiase, Hindoestaanse, Javaanse, Chinese, Hollandse, Creoolse, Joodse en Portugese. Dit maakt de Surinaamse keuken een 'fusion' keuken bij uitstek. Alle verschillende tradities en culturen beïnvloeden elkaar en brengen weer nieuwe gerechten voort. Een van de bekendste Surinaamse gerechten is pom, een stoofschotel van wortelknollen van de tayer, vaak gegeten met Pasen, Kerst of op verjaardagen. Surinaamse BB met R, bruine bonen met rijst, is een gerecht uit de Braziliaanse keuken. Dat gerecht ken ik van mijn schoonmoeder die jaren in Brazilië heeft gewoond. Soms is de wereld ineens klein.




Deze Surinaamse broodtaart heb ik gemaakt naar aanleiding van het recept op de blog Surinaams eten! En dit recept is dus perfect, ondanks dat ik kleine aanpassingen heb moeten doen, niet omdat ik dacht dat ik het beter wist, maar simpelweg omdat ik niet alles in huis had. Zo heb ik mincemeat die ik nog over had van Kerst gebruikt, in plaats van de in het recept vermelde in rum geweekte rozijnen. En omdat ik geen acht eieren meer had heb ik er drie vervangen door chiazaad. Maar dat mocht de pret overduidelijk niet drukken. Het is een prachtig recept voor als je veel mensen op bezoek krijgt, want je kunt er een hele familie blij mee maken. En als je net als ik denkt: hij is toch nog niet helemaal gaar, want de onderkant is nog zo nat, weet dan dat dat zo hoort en dat je de taart minimaal een dag moet laten rusten, zodat hij iets compacter kan worden en de smaken nog beter kunnen intrekken. Bewaar hem liever niet in de koelkast, maar op een andere koele plek, bijvoorbeeld de kelder of de gang.




Aan de slag!

Surinaamse broodtaart
minstens 20 stukjes

Ingrediënten:
Alle sneetjes van één witbrood, de kapjes uitgezonderd
1 L melk
8 eieren (ik had er 5 + 3 el chiazaad geweekt in 9 el water)
200 gr ongezouten roomboter, gesmolten
1 tl vanille extract
150 gr suiker
200 gr mincemeat van Mary Berry (of 100 gr rozijnen geweekt in 30 ml rum + een handje ongezouten amandelen + 50 gr gekonfijte vruchten in heel kleine stukjes)
2 el kaneel


1. Verwarm de oven voor op 180C. Als je geen mincemeat hebt, week dan de rozijnen in de rum en zet apart.

2. Haal de korsten van het brood (scheuren gaat makkelijker dan snijden), de korsten worden niet gebruikt. Scheur het brood in kleine stukken en laat in een grote kom weken in de melk. Smelt de boter en voeg samen met het vanille extract (en eventueel de amandelen) toe aan het brood-melk mengsel. Laat dit mengsel 3 kwartier intrekken.

3. Klop de eieren met de suiker licht en luchtig. Voeg de eieren toe aan met broodmengsel en klop nog een minuut met de mixer.

4. Voeg de mincemeat toe (of de rozijnen en de gekonfijte vruchten) en 1 el kaneel en roer goed door. Schenk het beslag in een grote bakvorm of ovenschaal. Het beslag moet ongeveer 5 cm hoog staan in de bakvorm of schaal.

5. Bestrooi het beslag met 1 el kaneel en bak in de voorverwarmde oven 75-90 minuten. (Het oorspronkelijke recept zegt 60-75 maar dat was bij mij echt te kort, maar het is natuurlijk afhankelijk van je oven).

6. Haal de taart uit de oven als hij mooi bruin is van boven. Een satéprikker komt er niet droog uit, dus die truc kun je helaas niet proberen. Laat de taart op een koele plek afkoelen en laat hem idealiter een nacht staan. Snijd de taart dan in vierkante stukjes en serveer en maak je Surinaamse vrienden of collega's blij. Serieus, mijn dag kon niet meer stuk!