zaterdag 22 augustus 2015

STERRENREGEN SMOOTHIES



Get this recipe in English @SeasoningStories.

Als kind was ik in de winter altijd naarstig op zoek naar de verschillende sterrenbeelden waarover ik had gelezen in de Grote Bosatlas. De Grote en de Kleine Beer kon ik altijd vinden, maar de rest vond ik erg moeilijk. En op het moment dat ik het idee had dat ik een ander sterrenbeeld ontdekt had, bleef het weer langer licht buiten, waardoor ik dus al in bed lag voor het donker genoeg was om de sterrenhemel te bewonderen. Diezelfde sterrenhemel heeft voor mij sindsdien niets aan magie ingeboet. Was ik niet zo'n huismus dan was ik vast al eens op het zuidelijk halfrond geweest om 'de andere kant' van de sterrenhemel te bewonderen. Vorige week, in de nacht van woensdag op donderdag werd een sterrenregen voorspeld. Bij gebrek aan reislust zijn sterrenregens geweldig! Je kunt zoveel wensen doen als je wilt en het is ook nog eens super romantisch. Wij waren er dus helemaal klaar voor: samen voor het raam op zoek naar vallende sterren. Helaas gooiden de wolken roet in het eten, we hebben geen vallende ster gezien. Teleurgesteld zijn we gaan slapen.

De volgende ochtend maakte ik een smoothie voor het ontbijt. De wolken hadden inmiddels plaatsgemaakt voor zon en in het zonlicht gloeide de smoothie op. Het leek wel alsof ik een beker heelal voor mijn neus had! Toch nog sterren gezien! Zo was het idee voor deze Sterrenregen Smoothies geboren: de bramen zijn het heelal, de aardbeien de Melkweg en de mango de sterren. Perfect voor huismussen als ik: het heelal voor je ontbijt. Zo heb je al een hele ruimtereis afgelegd voordat je dag goed en wel begonnen is.




Een smoothie is een drankje van gemixt fruit met water of ijsblokjes. De zuivelproducten die veel mensen eraan toevoegen zijn natuurlijk lekker, maar eigenlijk wordt het daardoor een variant op de milkshake. Groene smoothies zijn gemaakt van rauwe, groene groente, zoals spinazie, boerenkool, selderij en peterselie. De bittere smaak van deze rauwe bladgroentes kun je verzachten door bijvoorbeeld een banaan toe te voegen. Groene smoothies zijn erg gezond, maar om heel eerlijk te zijn vind ik ze meestal niet om door te komen. Alsof elke slok schreeuwt: ‘ik ben gezond, maar niet lekker’.

Fruitsmoothies vind ik juist heerlijk en je kunt ze zo simpel of zo ingenieus maken als je zelf wilt. Zo bestaat er een Indische smoothie genaamd Lassi met de variaties Salty Lassie (yoghurt, water, kruiden en zout), Sweet Lassie (yoghurt, water, fruit en rozenwater), Mango Lassie (yoghurt, water en mango pulp) en Bhang Lassie (yoghurt, water en vloeibare cannabis, misschien iets minder geschikt voor een reguliere werkdag). In Arabische landen is er de sharbat, een fruit- of bloemendrank met water. Smoothies zijn ook vaak de basis van alcoholische cocktails. Zo heeft bijvoorbeeld de Cosmopolitan een basis van cranberry- en citroensap.

Mijn Sterrenregen Smoothie is een combinatie van drie verschillende fruitsmoothies die je ook prima afzonderlijk van elkaar kunt drinken. Dus mocht je een puriteinse smoothie drinker zijn (ik zal ze niet bij naam noemen, maar serieus, deze mensen bestaan), dan kun je de smoothies afzonderlijk van elkaar maken. Maar ze worden natuurlijk pas echt hemels als je ze met elkaar combineert. De aardbei- en mangovariant zijn ook top samen: door het verschil in soortelijk gewicht krijg je een toffe roze-gele smoothie. Je kunt de smoothies heel basic houden (fruit + water) of als je ze voor je ontbijt neemt wat vezels toevoegen (fruit + water + havermout) of helemaal losgaan met alles wat je kunt vinden in je keukenkastjes (chia-, hennep-, sesam- of lijnzaad, honing, bijenpollen, kokosolie of -rasp). Ik zou alleen vloeibare cannabis niet aanbevelen…

Recept Sterrenregen Smoothies
Voor vijf grote glazen

Heelal Smoothie
Mix in een blender 300 gr bramen en 250 ml water.




Melkweg Smoothie
Mix in een blender 250 gr aardbeien met 250 ml water.




Sterren Smoothie
Mix in een blender 1 mango, 1 banaan en citroensap van 1 citroen met 200 ml water.

Maak de Sterrenregen Smoothie: schenk het Heelal, de Melkweg en de Sterren samen in een glas voor één groot universum met een geweldige Sterrenregen.

Gerelateerde posts:
Verfrissende Franse Lavendel Limonade
Zoete Zomerjuweeltjes: Frambozen op Brandewijn
Coole Citroengranita
Weense Winterkoffie
Chai Latte
Boerenmeisjes en Vanillevijgen