zondag 5 juli 2015

ZOETE ZOMERJUWEELTJES: FRAMBOZEN OP BRANDEWIJN



Goede genade, wat is het warm! Ik had allemaal prachtige ideeën voor een volgende blogpost: doperwtensoep met koriander, gesmoorde paksoi met sojasaus, roze quinoa met muntyoghurt... Maar alle ideeën hadden één groot nadeel: het fornuis moest ervoor aan. Met 30 graden op de thermometer in huis en klamme nachten soezend op een yogamatje voor de openstaande balkondeur zat ik niet te wachten op nog meer hitte, zelfs niet van het fornuis. Dus vandaag een recept dat bijna geen moeite kost en dus ontzettend geschikt is voor tropische tijden als deze: ingemaakte frambozen op brandewijn. 




Nu is zacht fruit voor mij altijd een traktatie, maar frambozen vind ik écht hemels! De framboos is voor mij het juweeltje onder het zachte zomerfruit, of om in termen van de Tour de France te spreken die dit weekend begonnen is: frambozen belichamen voor mij de 'hors catégorie': de overtreffende trap van verrukkelijk. Goed, ik denk dat het duidelijk is dat ik wild word van frambozen en laat ik ze dit weekend nou net massaal hebben ingeslagen! 







De ene helft heb ik opgepeuzeld, de andere helft heb ik op brandewijn gezet. Het inmaken van fruit op brandewijn is ontzettend simpel, zo ontdekte ik afgelopen januari toen ik Boerenmeisjes en Vanillevijgen maakte, en geeft veel voldoening. Zo genieten we vandaag nog van de prachtige donkerroze potjes die ons tegemoet stralen vanuit de keuken, totdat ze straks op een donkere plek hun smaak gaan ontwikkelen. Ik verheug me nu al op het openen van de potjes eind november of rond Kerst. Wie weet welk overheerlijk kerstdessert we kunnen maken met deze zoete zomerjuweeltjes. Ik zie ons al door de sneeuw naar huis ploeteren met de smaak van juli achter de kiezen. Mmmm, kan niet wachten! 






Recept Frambozen op brandewijn 
Voor ca. 2,5 L (ik gebruikte 6 inmaakpotten van 400ml)
5 min. bereidingstijd
6 maanden houdbaar, minimaal 3 maanden laten intrekken
Na openen 1 maand houdbaar

Ingrediënten
ca. 1,5 L inmaakbrandewijn Gorter (slijter) 
600 gr frambozen
250 gr suiker
3 vanillestokjes, gehalveerd en opengesneden in de lengte 

Benodigdheden
Genoeg weck- of inmaakpotten voor 2,5 L frambozen op brandewijn 

1. Was de inmaakpotten en deksels met kokend water. 

2. Stop de suiker, het vanillestokje en de frambozen in de inmaakpot(ten) en schenk de brandewijn erop. Zorg dat de frambozen helemaal onder staan. Sluit de pot en laat hem minstens 3 maanden op een donkere plek staan en schud de pot zo nu en dan, zodat de suiker oplost. 

Straks in de late herfst of vroege winter kun je de pot openmaken en even een zomers uitstapje maken. Je kunt de frambozen serveren bij alle soorten desserts, van ijs tot pannenkoekjes. Voor nu kun je genieten van de aanblik. Lang leve de zomer! 

Gerelateerde posts: