zondag 7 juni 2015

COOLE CITROENGRANITA



Vrienden, de zomer is begonnen! Vrijdag was de eerste tropische dag van het seizoen, de lucht was strakblauw en de zon scheen zo hard als ze kon. Het enige dat wij konden doen, was achterover hangen in een luie stoel in de schaduw van een hoge boom en nog eens een glas limonade inschenken. En om die limonade is het me nu juist te doen. Als tussen elf en twee de hitte het verzengendst is, is de limonade binnen de kortste keren lauw en snak je naar iets koelers. Voor je het weet kun je aan niets anders denken dan sorbetijs, milkshakes en slushpuppy. Maar voor diegenen van jullie die net als ik liever geen liters aan suiker en kleurstoffen naar binnen werken, maar wél op zoek zijn naar verkoeling in deze hete dagen, heb ik iets bedacht: verse, zelfgemaakte, suikervrije, verfrissende citroengranita, versierd met ramboetans. Nestel jezelf diep in die luie stoel in de schaduw van die hoge boom en geniet!




Granita is een Italiaanse ijsdrank, oorspronkelijk afkomstig van Sicilië. Geen wonder natuurlijk, de Italianen hebben veel vaker dan wij tropische temperaturen en in plaats van dat je je laat verleiden iemand een aanbod te doen dat 'ie niet kan weigeren, kun je beter een granita naar binnen werken. Die Italianen hebben het begrepen. Granita wordt halfbevroren gegeten. De ijskristallen kun je zo groot of klein maken als je zelf wilt en zorgen voor een heerlijke knispering tussen je tanden. Verschillende soorten fruit, zoals aardbeien, mandarijnen en bramen, geven de granita smaak. Verder bestaat er ook koffiegranita (niet te verwarren met ijskoffie) en chocoladegranita. Maar voor hete dagen is de citroenvariant onovertroffen.


Dan de ramboetans. Een paar dagen geleden wist ik nog niet eens dat dit fruit bestond, geweldig hè? Het idee alleen al dat ik volgende week misschien weer een nieuwe fruitsoort ontdek! Een collega gaf ze me, ze wist niet wat ze ermee moest, ze zaten in haar wekelijkse groentepakket. Ik ging op onderzoek uit en ramboetans heten ook wel 'harige lychees', niet al te flatteus als je het mij vraagt, maar aangezien ramboetans niet erg gangbaar zijn, heb ik besloten ze als lychees te gebruiken. Ramboetans smaken zoetzuur en zijn dus een uitstekende toevoeging aan de granita. Mocht je geen collega's hebben met groentepakket, niet getreurd, de granita op zichzelf is al geweldig!



Ik zal er verder niet over uitweiden. De ervaring leert dat tropische dagen in Nederland even snel gaan als dat ze komen. Geen tijd te verliezen dus nu de zon nog schijnt.

Recept: Coole Citroengranita met ramboetans
Voor ca. 6 grote glazen

Ingrediënten:
250 ml vers geperst citroensap (ga uit van 5-7 citroenen)
500 ml water
100 ml honing of ahornsiroop
snuf zout
een paar ramboetans

1. Meng alle ingrediënten goed. Dit kun je in de blender doen, maar als je die niet hebt, doe je het met een vork. Doe mengsel in een lage bak of schaal.

2. Zet de schaal een hele nacht - of minimaal 8 uur - in de vriezer.

3. Haal de schaal uit de vriezer en schraap de granita met een vork los. Verdeel over de glazen en serveer met een paar ramboetans.

Wil je minder of meer Citroengranita maken, houd dan de verhouding 1 deel citroensap op 2 delen water aan. De hoeveelheid honing/ahornsiroop kun je desgewenst naar smaak aanpassen.

Gerelateerde posts: