zaterdag 27 september 2014

NORMANDISCHE APPELTAART



Het is vandaag twee maanden geleden dat we na een heerlijke week vakantie vertrokken uit Normandië. Ik vond het dus hoog tijd voor een culinaire throwback in de vorm van een Normandisch etentje. Elke keer als we langs de patisserie La Tarte Normande in Petit-Appeville reden, schreeuwde de Normandische appeltaart mijn naam. Een goede reden om hem nu te bakken als toetje.



De appel is naast melk en kaas (van het koeienras 'normande'), vis en schelpdieren uit het Kanaal een belangrijk Normandisch (export)product. Ze maken er cider, calvados en appeltaarten van. In mijn taartrecept zit dan ook een flinke scheut calvados. Die kun je vervangen door cider of appelsap, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat de appelsap de smaak niet zal opzwepen naar de hoogten waar de calvados hem brengt...


Je hoort het al: de taart was een groot succes. Een beetje onverwacht, want toen ik de cognacgelei over de taart goot kreeg ik het idee dat elk stukje taart een glas calvados in cakevorm zou worden, maar niets was minder waar. De gelei was wel in de taart getrokken, maar maakte hem niet papperig of zwaar van de alcohol. Missie geslaagd.

Dit was de eerste keer dat ik werkte met gelatine. De afgelopen tien jaar heb ik het weken en uitknijpen van blaadjes weten te vermijden. Ik weet niet precies waarom, maar de wetenschap van hoe het gemaakt wordt, stond me tegen. Maar nu was hier ineens dat recept en een paar gelatineblaadjes die ik van mijn moeder had gekregen. Tja, als één en één zomaar twee wordt, wie ben ik dan om daar tegenin te gaan? Het opstijven viel me wel wat tegen. Dat kan komen omdat ik de kunst van het werken van gelatine nog niet onder de knie heb (misschien heb ik wel te lang gewacht voordat ik de gelei in de koelkast liet afkoelen?) of omdat de gelatine zijn kracht had verloren na ettelijke jaren in de voorraadkast. Laten we het op het laatste houden :) Omdat de smaak hemels was, ben ik me op dit moment aan het beraden op een alternatief van de gelatine of dat ik het misschien de volgende keer helemaal weg kan laten... Wordt vervolgd.



Normandische appeltaart


Ingrediënten Bretonse koek:

270 gr bloem
1 tl bakpoeder
100 gr suiker
160 gr boter op kamertemperatuur in blokjes
1 ei
rasp van 1 citroen
snuf zout

Ingrediënten vulling:
4-5 Goudreinetten (de kleine variant)
40 gr suiker

Ingrediënten gelei:
2 blaadjes gelatine
170 ml Calvados
50 gr suiker
130 gr abrikozenjam

Benodigdheden:
Quiche- of taartvorm van ca. Ø 23cm (mooiste is met kartelrand) 
Plasticfolie


1. Maak de Bretonse koek: mix alle ingrediënten voor de koek in een grote kom en kneed er een bal van. Omwikkel de bal in plasticfolie en laat een half uur rusten in de koelkast.


2. Schil de Goudreinetten en snijd elke appel in ca. 12 partjes. Meng de partjes met de suiker.

3. Verwarm de oven op 170 graden. Rol het deeg uit tot een een cirkel die iets groter is dan je taartvorm. Bekleed de taartvorm met het deeg. Snijd overtollig deeg weg of vouw het terug naar binnen.

4. Verspreid de appelpartjes in een cirkel, dakpansgewijs over de bodem. Je kunt als het goed is twee volledige lagen maken. Bak de taart in ca. 60 min in het midden van de oven gaar.

5. Als de taart in de oven staat, maak je de gelei: week de gelatineblaadjes in ruim water. Breng in een steelpan met dikke bodem al roerend de Calvados, suiker en abrikozenjam aan de kook. Neem pan van het vuur. Knijp gelatineblaadjes uit, voeg toe aan calvadosmix en roer tot ze zijn opgelost. Zeef de gelei en laat hem afkoelen in de koelkast. Als het goed is stijft de gelei nu op :) Bestrijk de taart met de gelei (of 'overgiet de taart met de gelei' als hij niet is opgesteven). Serveer de taart op kamertemperatuur.

Gerelateerde posts:
Suikervrije appeltaart met cranberry's
Code cacao: Chocoladetaart
Aanwinsten van deze week: Cranberrytaart met peer
Ouderwetse appeltaart
Verjaardagstaart: Stapeltaart van pompoen met kokosglazuur / Chocoladebanaantaart met walnoten
Sippe tijdschriften (of toch niet?): Worteltaart met romig glazuur