vrijdag 6 juni 2014

VROEGE VOGELS



Ik logeer een paar dagen bij mijn ouders. Daar krijg je energie van! Ten eerste zijn er de dieren die al vroeg in de ochtend laten weten dat de dag begint en dat je die maar beter niet luierend in bed kunt doorbrengen. Om een uur of zes begint onder mijn raam de haan te kraaien en dat gaat dwars door je oordopjes heen. Heb je die oordopjes uitgedaan dan wordt je verrast door een symfonie van vogelgekwetter rondom het huis.

Boeket uit eigen tuin




We hebben hier 'De complete vogelgids' waar we alle bijzondere vogels in kunnen vinden. Zo hebben we al een putter en een zwarte roodstaart gesignaleerd. Het bepalen om welke vogel het nu daadwerkelijk gaat, levert hilarische gesprekken op. Mama: 'Ik zag er laatst eentje met een zwarte kop en dat moet de zwarte roodstaart zijn, want die staat bekend om zijn trillende rode staart en die staart viel me direct op en papa zei dat hij 'jirrrrr tititi' had horen zingen, dat klopt toch?' Papa: 'Dat weet ik niet uit mijn hoofd, dan moet ik het eerst weer horen. Volgens mij was het meer iets van tjrrrrrrr tjieuwtjieuwtjieuw.' We zijn er dus nog niet uit of er hier een zwarte roodstaart rondvliegt. Maar de putter is al wel meerdere keren gesignaleerd! De putter is een vogel zo groot als een mus en is te herkennen aan de brede, gele vleugelband. Die vleugelband kun je volgens mijn moeder vooral goed zien als hij vliegt, maar die vogels zijn zo vlug, je knippert één keer met je ogen en hij is weg zonder dat je iets gezien hebt (en dus ook geen gele vleugelband). Maar zijn mooie rode kopje heb ik wel gezien :)





Is de haan eenmaal wakker dan kraait hij Harry wakker en die verspreidt dan al snel zijn verschillende kanariemelodieën door het huis. Deze week heeft Harry echter een stressaanval gehad en hij is daardoor minder luidruchtig dan normaal. Om hem er weer bovenop te helpen staat zijn kooi buiten als de zon schijnt, want dan is hij dichter bij zijn wilde vogelvrienden, en prijzen we hem de hemel in als er een melodietje uit zijn snavel komt. En het werkt! Gisteren hield ik hem een hele tijd gezelschap en begon hij ineens verschillende soorten muziekjes te fluiten :)

Links de rhodo's die ik nog niet onder handen heb genomen en rechts de rhodo's ontdaan van alle uitgebloeide bloemen.

Naast alle vroege vogels is er natuurlijk ook het bedrijf dat vroeg uit de veren is. Om half acht gaan hier standaard alle tractoren, busjes, spuitmachines en haspels aan. Probeer je dan nog maar eens rustig een keer om te draaien. Niet dus. De dag is begonnen, ook voor jou, of je nu wilt of niet. En omdat het gisteren de hele dag keihard had geregend en er niet gespoten kon worden, moest dat 's avonds gebeuren. Dus terwijl jij in je luie stoel zit te borduren kijk je uit op een machine die spuitarmen heeft die net zo breed zijn als een klein sportvliegtuig. Eigenlijk komt het erop neer dat er bedrijvigheid is zolang het licht is buiten. Mijn ouders zijn namelijk ook niet te stoppen. Tot zonsondergang is mijn moeder bezig in de tuin: nieuwe planten poten, de moestuin schoffelen en de potjes in de kas water geven. Mijn vader gaat na het journaal nog doodleuk twee konijnen slachten en daar ben je ook zo ruim een uur druk mee.

We hebben dit jaar ook paksoi!

En natuurlijk sla.

Waar je mee omgaat wordt je mee besmet en ik kan natuurlijk niet achterblijven in deze energieke omgeving. Ik heb de rozen en rhodo's ontdaan van alle uitgebloeide knoppen, de tomatenplanten voorzien van stokjes, bonen in kiempotjes gedaan en afrikaantjes geplant in de moestuin. En het mooie is: hoe meer je doet, hoe meer energie je krijgt! Dus ook 's avonds zit ik nog te borduren, te lezen of ik wandel een eind samen met Julia en Oscar. Ik snap ineens de charme van de zomer en van het buitenleven. De stad is prachtig, maar wat is er heerlijker dan alleen je deur maar open te hoeven doen en omringd te worden door bomen, vogels en vlinders, kilometers om je heen te kunnen kijken en het onweer al van ver aan kunnen zien komen? Inderdaad: niets.

Gerelateerde posts:
1m2 moestuin: het vervolg
Augustus ingevroren
Tometo tomato
Kolossale paksoi
Zomerbloeiers
Wat nou 1m2 moestuin op pootjes?

De afrikaantjes in de moestuin

De tomatenplanten

De bonen in potjes