zondag 2 februari 2014

Lijnzaad & Havermoutpap



Dit weekend zou ik samen met een vriendin naar de proeverij van Eet!Verleden in de Commanderie van St. Jan gaan. De heerlijkheden die ik daar zou hebben gezien en geproefd had ik graag hier met jullie willen delen. Helaas besloot mijn constitutie anders. Zaterdag werd ik wakker met keel-, hoofd- en spierpijn :-( Het leek me niet zo sociaal om mijn vriendin helemaal vanuit Amsterdam naar Nijmegen te laten komen nu de kans groot was dat ik de hele zondagmiddag alleen maar zou zitten te proesten en te niesen. De proeverij bij Eet!Verleden hebben we dus uitgesteld tot volgende maand. Wordt vervolgd.


Onder het mom van 'als ik niet naar de proeverij kan, dan moet de proeverij maar naar mij komen', ben ik met alles wat ik nog in huis had aan de slag gegaan. Dit leek mij een puik moment om mijn eigen kerstcadeautje (Infused syrop gift jars) te proberen. De havermout was bijna op, dus heb ik lijnzaad/havermoutpap gemaakt (woooooow, dát was onverwacht lekker! Check het recept onderaan dit bericht). De pap heb ik overgoten met drie flinke lepels siroop. Wat een feestmaal! De gedroogde cranberry's waren zoeter, de stukjes gedroogde abrikoos waren minder stug en droog, de verse cranberry's waren minder zuur en door het kaneelstokje was het ahornsiroop nog smaakvoller. Woei, dat heb ik dus direct de volgende ochtend nogmaals als ontbijt gegeten!


Het plan was om zondagavond pannenkoeken te eten. Meestal eten we die met spek, suiker, stroop en jam. Maar als je griepverschijnselen hebt en die graag een schop onder de kont wil geven, wil je liever iets gezonders. Dus heb ik pannenkoeken gemaakt met appel, rozijnen en honing. Ook dat was voor herhaling vatbaar :) En om er nog wat vitamines tegenaan te gooien heb ik 's avonds een alcoholvrije fruitcocktail gemaakt met appel en mandarijn.



Lijnzaad/havermoutpap met vruchtensiroop, goedgevulde pannenkoeken en een fruitcocktail. Ik ben erg benieuwd of de proeverij bij Eet!Verleden hier volgende maand aan kan tippen. We gaan het meemaken :)


Recept Lijnzaad & Havermoutpap

Ingrediënten:
5-8 el havermout
4-6 el lijnzaad
ong. 250 ml water
ong. 150 ml melk
Voor een feestmaal:
3 el vruchtensiroop

Avond van tevoren: meng 5 el havermout en 5 el lijnzaad en laat weken in ong. 250 ml water (hoeveelheid havermout/lijnzaad kun je naar wens aanpassen).
Volgende ochtend: havermout + lijnzaad in een pannetje, voeg melk toe, op middelhoog vuur aan de kook brengen, op laag vuur in ong. 1 min. laten binden terwijl je roert (anders krijg je geen pap, maar melk met stukjes havermout en lijnzaad...). Klaar!
Als je van mij als kerstcadeautje het vruchtensiroop hebt gekregen en dat inmiddels nog niet helemaal op hebt gesmikkeld, dan kun je dat eroverheen sprenkelen voor een waar feestontbijt!